fbpx
Skip to content

#BIZNESBEZŚCIEMY

Oops! Mam firmę. Pamiętnik przedsiębiorcy

Moim głównym celem jest przede wszystkim tworzenie materiałów, które sama chciałabym mieć w trakcie pokonywania swojej drogi zawodowej.  Znasz to uczucie, gdy chcesz wybrać dla kogoś prezent i wybierasz dokładnie to, o czym sam marzysz? Ja mam tak zawsze. Często patrzę na kupiony przedmiot i uśmiecham się pod nosem z dumą i radością, że udało mi się kupić coś tak pięknego lub praktycznego. Tak właśnie powstał projekt #biznesbezściemy. Nie jest to typowy podręcznik, a raczej forma pamiętnika, w którym dokładnie opisuję działania  i poszczególne kroki,  by pobudzić kreatywność i podnieść świadomość prowadzenia firmy. Mam nadzieję, że Cię nie zawiodę. Pragnę także zaznczyć, iż wszystkie poniższe treści pochodzą z mojego najnowszego projektu pt.: Oops! Mam firmę. Pamiętniki przedsiębiorcy Learn More

Odcinek 1 Planowanie, określanie celów, tworzenie BIZNESPLANU

jess-bailey-mexeVPlTB6k-unsplash
Zacznę od banałów. Pamiętaj, żeby zacząć działać, musisz mieć solidny plan. No tak, pewnie słyszysz to wszędzie i jedyne, co sobie myślisz, to że to kolejne farmazony. Ale nie bez powodu wszyscy szkoleniowcy i trenerzy biznesu zasypują nas tym planowaniem. Przede wszystkim planowanie uznawane jest za podstawową funkcję kierowniczą i umożliwia płynne przechodzenie od teraźniejszości do przyszłości. Dzięki niemu możemy organizować, motywować i kontrolować. Planowanie to także większe szanse na sukces i najmniejsze prawdopodobieństwo popełnienia znaczących błędów. Działania te pozwalają też lepiej zrozumieć Twoją firmę, czyli Twój obszar działania. Mam nadzieję, że Cię namówiłam!

Model CANVAS

Był rok 2013, najpierw spisałam swoje pomysły na zwykłych kartach A4, następnie wydrukowałam sobie model canvas w formacie A0 (czyli w największym możliwym rozmiarze), wyjęłam z szuflady karteczki samoprzylepne oraz zapas zakreślaczy i stworzyłam początkowy zarys swojej firmy. Co to jest ten model canvas? Najprościej rzecz ujmując, jest to „płótno Twojej firmy”, na którym najpierw szkicujesz, a następnie malujesz swój obraz – obraz Twojej firmy i Ciebie jako marki. Moje pierwsze „wypociny” przedstawiam poniżej (tak,tak można się śmiać). Model ten pochodzi z 2013 roku.
image_50444033
Może mój pierwszy model nie był oryginalny, ale bardzo mi wtedy pomógł. Otworzył w mojej głowie pewne drzwi i zaczęłam świadomie dostrzegać ciąg przyczynowo-skutkowy. Tutaj nie chodzi o pokazanie wszystkich możliwości poprzez opisanie poszczególnych działań kwiecistym językiem. Tutaj wystarczą proste hasła, skróty myślowe. Ten model ma na celu skłonić Cię do twórczych i wielokierunkowych przemyśleń. Równie dobrze możesz wziąć kartkę i narysować swoją własną tabelę lub stworzyć zwykłą mapę myśli. Wszystko zależy od Ciebie. Ważne, żeby przeanalizować wszystkie aspekty. W Internecie, aż roi się od przykładów i inspiracji. KROK 1: Jeśli nigdy nie tworzyłeś modelu Canvas, wydrukuj szablon oraz obejrzyj poniższy filmik. Niech to będzie wstęp do Twojego złożonego procesu planowania.

Biznesplan

Masz już zamysł. Twój pomysły i poszczególne kroki działania zostały przelane na papier, ale to jeszcze nie wszystko. Potrzebny jest solidny biznesplan. Pewnie myślisz: „Ale ja już wszystko wiem, stworzyłem przecież listę celi oraz szczegółowy model canvas. Po co ten słynny biznesplan?”. Ponieważ przygotowanie solidnego i budzącego zaufanie biznesplanu to PODSTAWA sukcesu i wspaniała baza do dalszych kroków, między innymi do starania się o dofinansowanie dla naszego biznesu. Każdy, kto będzie rozważał udzielenie wsparcia Twojej firmie, zawsze będzie prosił o Twój BIZNESPLAN, czyli o konkretny plan oraz realne i rzeczywiste cele do osiągnięcia.

W biznesplanie najważniejsze jest określenie celów. Przy staraniu się o zewnętrzne źródła finansowania to właśnie ta część jest najbardziej skrupulatnie oceniana. Nie zapomnę, jak po stworzeniu moich pierwszych biznesplanów powiedziano mi delikatnie, że nie mam co liczyć na dotację, ponieważ mój pomysł nie jest innowacyjny, a właśnie na takie projekty były wtedy dostępne środki.

Tworząc biznesplan, musisz nie tylko uwierzyć w swój pomysł, ale również skoncentrować swoją całą uwagę na unikalności, wyjątkowości i rewolucyjności swojego produktu i swoich usług.

Oczywiście biznesplany mogą być mniej i bardziej złożone – wiele zależy od planowanej lub wykonywanej działalności. 

Odcinek 2 BIZNESPLAN, czyli CELE BIZNESOWE

W biznesplanie najważniejsze jest określenie celów. Przy staraniu się o zewnętrzne źródła finansowania to właśnie ta część jest najbardziej skrupulatnie oceniana. Nie zapomnę, jak po stworzeniu moich pierwszych biznesplanów powiedziano mi delikatnie, że nie mam co liczyć na dotację, ponieważ mój pomysł nie jest innowacyjny, a właśnie na takie projekty były wtedy dostępne środki. Od tego czasu wiele się nauczyłam i w późniejszym okresie 5-krotnie skorzystałam się z możliwości zewnętrznego finansowania swoich projektów (m.in. dzięki dotacjom i funduszom z UE powstała cała ANGIELSKI NA SZPILKACH :)). Tworząc biznesplan, musisz nie tylko uwierzyć w swój pomysł, ale również skoncentrować swoją całą uwagę na unikalności, wyjątkowości i rewolucyjności swojego produktu i swoich usług. Oczywiście biznesplany mogą być mniej i bardziej złożone – wiele zależy od planowanej lub wykonywanej działalności.
david-iskander-R_u0B2HY4Qs-unsplash

Jednym z najważniejszych punktów podczas starania się o zewnętrzne finansowanie jest określenie CELU BIZNESOWEGO, czyli dokładne uzasadnienie wyboru usługi rozwojowej lub danego środka finansowania.

Kluczem do sukcesu są dwa słowa: INNOWACJA oraz SMART.

Jak to rozumieć?

W obecnych trendach cel biznesowy musi byś S.M.A.R.T., czyli:

S – specific (konkretny i sprecyzowany)

M – measureable (mierzalny)

A – achievable (osiągalny)

R – relevant (istotny)

T – time-bound (określony w czasie).

oraz innowacyjny, czyli zawierający nowoczesne i nowatorskie podejście.

PRZYKŁAD CELU BIZNESOWEGO:

Głównym moim celem biznesowym jest wzrost sprzedaży usług o 40% w stosunku do roku ubiegłego poprzez kanały internetowe (TikTok, Facebook, Instagram oraz Google). Wzrost sprzedaży nastąpi do końca roku 2021. Bazując na moim udokumentowanym doświadczeniu i wiedzy cel jest realny oraz zgodny z założeniami. 

——————————————————————-

Celem przedsięwzięcia jest rozwój dotychczasowej działalności polegającej na zapełnieniu niszy rynkowej i odpowiadanie na zapotrzebowanie, jakie stanowi znajomość języka angielskiego technicznego oraz biznesowego wraz z szeroko pojętym marketingiem i przedsiębiorczością – z dojazdem do firmy/ klienta. Ponadto celem dodatkowym, oprócz przeprowadzania nauki samego języka jest także poczucie komfortu podczas zajęć, gdzie zapewniona jest kawa, napoje – stąd nazwa: “naukaikawa”. 

Cały biznesplan oraz dokładne cele biznesowe (łącznie z tabelą do wypełnienia oraz dokładną analizą SMART), dzięki którym uzyskałam wsparcie znajdziecie w mojej najnowszej publikacji.

Odcinek 3 ZEWNĘTRZNE ŹRÓDŁA FINANSOWANIA

Nigdy nie zabieram się za nowe przedsięwzięcie, myśląc o zysku. Jeśli będziesz najlepszy w swojej działce, ogólnie rzecz biorąc, odkryjesz, że jesteś w stanie zapłacić rachunki i wypracować zysk (sir Richard Branson)

W 2013 roku rynek wręcz roił się od dotacji, dofinansowań i możliwości uzyskania zewnętrznego finansowania. Ja jednak byłam bardzo młoda i nie do końca wiedziałam, jak to wszystko ugryźć. Gdyby nie projekt TechnoInQubacji, na pewno nie byłabym tu, gdzie jestem. Tylko co to jest ta cała TechnoInQubacja? TechnoInQubacja Pomysłów to jeden z ogromnych projektów oferujących bezpłatne szkolenia z zakresu przedsiębiorczości opartej na wiedzy. Był to 76-godzinny cykl szkoleń odbywających się weekendami, obejmujący wsparcie z zakresu zakładania i prowadzenia działalności. Najprościej mówiąc, każdy uczestnik na początku cyklu musiał się zaprezentować (tj. swoje wykształcenie, pasje, pomysły oraz wizję przyszłości), następnie przedstawiał swój pomysł na firmę oraz na siebie (realny lub stworzony na cel projektu). Przez pół roku, co weekend, krok po kroku nakreślany był cały proces tworzenia biznesu – od prostych zabaw integracyjnych, mających na celu lepsze poznanie uczestników, po dokładne analizy zagrożeń, oczekiwań finansowych i szans utrzymania się na rynku. A najważniejszy był fakt, że tworzyło się swój biznes. Gdy po wielu analizach oraz prezentacjach kończyłam ten cykl szkoleń, usłyszałam tak długo wyczekiwane słowa: „Aga, to naprawdę świetny plan. Masz podstawy, pomysł i bazę, by zacząć”. Ja także wiedziałam, że to jest dokładnie TO! W 2013 roku projekty takie jak TechnoInQubacja były dosłownie wszędzie. Każde wydarzenie poświęcone było osobom pragnącym założyć lub rozwijać działalność gospodarczą. Ponadto prym wiodły akceleratory przedsiębiorczości oraz instytucje i organizacje wspierające start-upy. Każdy z tych projektów zawierał konsultacje z mentorami, prelekcje doświadczonych biznesmenów, case study rozwoju firm, wykłady, przykłady dobrych praktyk z rozwoju start-upów i wymianę doświadczeń w luźnej dyskusji. Profesjonaliści zaproszeni przez organizatorów udzielali wszystkim zainteresowanym konkretnych, indywidualnie dopasowanych porad. Poruszane były tematyki takie jak: analiza funduszy finansowych oraz procesów i funduszy inwestycyjnych, oceniano atrakcyjność projektów dla inwestorów oraz przedstawiano możliwości finansowania zewnętrznego i prezentacji przez venture capital. Tych projektów już nie ma, dlatego teraz to właśnie ja pragnę przeprowadzić Cię przez całą tę drogę. W ostatnich latach również kilkukrotnie skorzystałam z możliwości zewnętrznego finansowania, m.in ze wsparcia rozwojowego mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z województwa śląskiego, czyli z projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020. Tak powstała ANGIELSKI NA SZPILKACH.

Gdzie szukać wsparcia?

PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. To tutaj powinieneś zajrzeć na samym początku rozwoju, bo jest to baza zawsze aktualnych informacji na temat dostępnych funduszy, szkoleń, finansowania działań czy inwestycji.

Jak sami o sobie piszą: „Celem działania Agencji jest realizacja programów rozwoju gospodarki, wspierających działalność innowacyjną i badawczą małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), rozwój regionalny, wzrost eksportu, rozwój zasobów ludzkich oraz wykorzystywanie nowych technologii w działalności gospodarczej”.

Powiatowy Urząd Pracy (właściwy dla miejsca zamieszkania)

Jedną z najpopularniejszych form finansowania podczas otwarcia działalności są fundusze pozyskane z powiatowych urzędów pracy

Gdzie możesz sprawdzić, czy są dostępne środki? Wejdź na stronę internetową swojego urzędu pracy lub telefonicznie zapytaj o szczegóły. 

Sklep Nauka i kawa

Operatorzy 

Jednym z wiodących operatorów w województwie śląskim jest Fundusz Górnośląski. To tam znajdziesz możliwości otrzymania dotacji oraz pożyczek na założenie i rozwój działalności gospodarczej. Jeśli jesteś z innego województwa, to polecam wyszukać operatorów w swoim regionie.

Więcej informacji odnośnie zewnętrznych źródeł finansowania tj. dotacji, funduszy, pożyczek oraz leasingu znajdziesz w mojej najnowszej publikacji: Oops! Mam firmę. Pamiętnik przedsiębiorcy!

ODCINEK 4 Aspekty podatkowo-prawne

Osobiście nie wyobrażam sobie działalności mojej firmy bez wsparcia z zakresu księgowości oraz bez doradztwa podatkowo-prawnego, ale jest to oczywiście moja wygoda i subiektywna opinia. Wiele zależy od branży oraz gałęzi działalności oraz rozwoju.

Doradztwo prawne jest to dla mnie obowiązkową usługą przy podpisywaniu umów, nawiązywaniu nowych współprac oraz prowadzenia sklepu internetowego. Tam również zasięgam porad dotyczących leasingu i wynajmu długoterminowego samochodu.

A teraz zdradzę Ci tajemnicę. Jest w sieci takie miejsce, w którym w każdy piątek można bezpłatnie zadać pytanie prawnikowi. Jest to grupa Legalny Przedsiębiorca prowadzona przez prawdziwego prawnika z pasją, a raczej prawniczkę – Patrycję Bądek.

W każdy piątek możesz zadać pytanie dotyczące prawnych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej w internecie. Patrycja odpowiada na pięć pierwszych zagadnień dotyczących umów, IT, regulaminów, konkursów, praw autorskich i licencji, ochrony danych osobowych, nieuczciwej konkurencji czy reklamy. Ja korzystam regularnie, Tobie również polecam!

ODWIEDŹ GRUPĘ LEGALNEGO PRZEDSIĘBIORCY

Odcinek 5 BIZNES ONLINE: TWÓRZ I SPRZEDAWAJ WŁASNE MATERIAŁY oraz TREŚCI

p02
Tutaj być może Cię zaskoczę. Jeśli chcesz sprzedawać własne materiały, to musisz wiedzieć jedno: tworzenie treści to najłatwiejszy krok w całym procesie. Ale jak to? Już wszystko tłumaczę. Niestety, gdy chcesz sprzedawać swoje materiały, nie wystarczy stworzyć ciekawą treść. Musisz być także świetnym informatykiem, grafikiem, prawnikiem, marketingowcem oraz specjalistą ds. sprzedaży. Jak to wszystko ogarnąć?

Są dwie drogi:

1. Możesz uczestniczyć w wielu szkoleniach oraz kursach, oglądać samouczki, czytać artykuły i zrobić wszystko samodzielnie. Ale pamiętaj, że CZAS TO TAKŻE WALUTA!

2. Możesz część zadań lub nawet wszystkie zlecić firmom zewnętrznym.

Co to jest ten cały OUTSOURCING? To nic innego jak zlecanie zadań, projektów oraz procesów do realizacji firmie zewnętrznej, podobnie jak w przypadku biura rachunkowego oraz kancelarii prawnej.

Ja łączę te dwie opcje, tzn. część zadań wykonuję sama, a pozostałe zlecam ekspertom.

Najważniejsze jest samo postawienie sklepu oraz jego PRAWNE ASPEKTY. Ja swoją całą stronę internetową oraz sklep prowadzę na platformie WordPresss, wtyczka WooCommerce.

ASPEKTY PRAWNE SKLEPU INTERNETOWEGO

Tutaj znowu pozwolę sobie odesłać Cię do artykułu Patrycji z Legalnego Przedsiębiorcy:

https://legalnyprzedsiebiorca.pl/…/sklep-internetowy…/.

Jak sama mówi: „Regulamin, polityka prywatności i plików cookies to oczywiście podstawy, ale nie należy zapominać o innych treściach wymaganych na stronie sprzedażowej. W szczególności jeżeli sklep zawiera produkty cyfrowe, w celu zapobieżenia odstąpieniom od umowy przez klientów należy umożliwić im żądanie dostarczenia produktu przed 14-dniowym terminem odstąpienia. Inaczej po prostu mogą zwrócić zakupiony e-book czy szkolenie”.

Pamiętaj, że jeśli nie spełnisz warunków dotyczących polityki prywatności oraz regulaminu, bank zablokuje Ci możliwość płatności online, a Twoi klienci nie będą mogli kupić Twoich produktów. Przy każdej próbie aktywacji sklepu internetowego bank wysyła Ci listę niezbędnych informacji, jakie musi zawierać sklep. Jeśli nie spełnisz warunków, bank może poprosić Cię o uzupełnienie braków.

Kolejny krok to zaplanowanie dobrej kampanii sprzedażowej. Tutaj opcji jest wiele – sneak peeki, newsletter, budowanie napięcia, ankiety, posty zachęcające. Można także wykupić promowanie oraz reklamy, nawiązać współpracę z influencerami. Możliwości jest mnóstwo i nie ma złego wyboru, ważne, by był on przemyślany i podparty solidnym planem.

PLAN? ZNOWU TEN PLAN? 🙂 

No właśnie. A czy wykonałeś już swój pierwszy model Canvas, o którym pisałam w odcinku 1? 🙂

Wszystkie w/w treści pochodzą z mojego najnowszego projektu pt.: Oops! Mam firmę. Pamiętniki przedsiębiorcy All rights reserved

Naukaikawa_Mam-firme_instagram-post_pop

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do mnie w mediach społecznościowych!

INFORMACJE

BEZPIECZNE PŁATNOŚCI ONLINE

baner-platnosci
© Nauka i Kawa 2021 | Realizacja: Media in Motion